Logistická oddělení, velkoobchody, sklady, distribuční sítě a další organizace zaměstnávající řidiče a terénní pracovníky čelí řadě problémů plynoucích z velké různorodosti jejich činností. Jednou z největších výzev bývá často plánování dopravy a optimalizace tras. Tato úloha je velmi složitá a popisuje ji velká řada matematických modelů. Nejznámější je pravděpodobně „Problém obchodního cestujícího „, který je velmi jednoduché popsat, ale je nesmírně složité najít jeho ideální řešení.
Můžete se ptát: kde se mohou podnikatelé potkat s úlohou tak komplikovanou, že mnohým velkým matematickým mozkům přinesla řadu bezesných nocí? V závislosti na velikosti společnosti musejí podnikatelé bojovat s plánováním dopravy (rozvozem nebo svozem zboží) mezi stovkami nebo tisícovkami zákazníků. To vyžaduje nakládání spousty vozidel. Zásady kombinatoriky nám ukáží, že existuje více způsobů, jak naplánovat trasy rozvozu než možných kombinací Sportky (pokud se budeme bavit o větším počtu zákazníků). A proto je optimalizace tras (beroucí v potaz typ vozovek, hustotu dopravy, omezení přístupu, pravidla nakládání, kapacitu skladů, dostupnost zákazníků, atd.) ještě komplikovanější než výše zmíněný „problém obchodního cestujícího“.
Bez správných nástrojů je optimalizace tras a plánování dopravy zdlouhavé a nákladné. Tomuto úkolu se často věnuje tým specialistů, který plánováním stráví několik hodin denně a výsledek stejně nemusí být ideální. Jako odpověď na tyto výzvy jsme vyvinuli aplikaci GeoTraxx, která je postavená nad Google Mapami.
Opravdu k optimalizaci tras potřebujeme IT nástroje?
Již víme, že všude, kde se zabýváme návštěvou velkého počtu lokalit, se potýkáme s řadou problémů. Co takhle vzít si na pomoc IT nástroje? Pojďme se podívat, jak to vypadá v jednom z největších logistických center v Polsku.
Toto centrum každý den doručí zboží do 300 – 400 obchodů. Počet odběratelů závisí na ročním období, dni v týdnu a dalších faktorech. Důležitý fakt: „úkoly“ musí být přiřazeny jednotlivým vozidlům a nakládání musí začít co nejdříve, aby dodávky mohly vyrazit v časných ranních hodinách. Dodávky se nakládají podle principu LIFO (Last In First Out/Poslední dovnitř, první ven).
A zde přichází na řadu GeoTraxx. Vzali jsme data z níže zobrazených pěti dnů a naplánovali rozvoz podle požadavků zákazníka. Graf ukazuje rozdíl celkového počtu ujetých kilometrů s aplikací GeoTraxx a bez ní.
Jak můžeme vidět, GeoTraxx zkrátil cesty v průměru o 19%.
Aplikace plánuje trasy tak, aby byl nákladový prostor využit na maximum. V tomto případě aplikace GeoTraxx snížila počet použitých vozidel o 1-2 denně. Následující tabulka prezentuje počet obchodů a počet vozidel potřebných k rozvozu zboží.
Chtěli byste vyzkoušet kolik kilometrů může GeoTraxx ušetřit vám? Kontaktujte nás